Een goede schoolleider is …

Een goede schoolleider is……

door Myriam Lieskamp CNV Schoolleiders

In dit artikel maken we eerst onderscheid tussen management en leiderschap, om deze vervolgens weer samen te voegen als onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ik ga vooral in op het onderdeel leiderschap, als kritische succesfactor. En tot slot beschrijf ik de plannen van CNV Schoolleiders om goede schoolleiders te hebben en te houden. De grote uitdaging voor een schoolleider is, de school op een zodanige manier leiding geven dat er op een effectieve manier kwalitatief goed onderwijs wordt gegeven en dat medewerkers zich op basis van hun vakmanschap ontwikkelen tot professionals die dat kwalitatieve, goede onderwijs ook daadwerkelijk kunnen geven. Het verhogen van de kwaliteit van het onderwijs is ook het centrale thema in de leiderschapsagenda van het Ministerie van OCW en de kwaliteitsagenda “ Scholen voor morgen 2008”. Cameron en Quinn (20002) hebben een 4-tal boeken gewijd aan het thema “leiderschap en management”. Zij maken daarbij eigenlijk geen onderscheid tussen deze twee begrippen. Zij hebben de leiderschaps- en managementvaardigheden in vier clusters verdeeld op basis van het model van de concurrerende waarden in een matrix geplaatst (Quinn en Rohrbaugh).

De mate waarin de vaardigheden in deze vier clusters beheerst worden, bepalen de effectiviteit van de manager.

Lees meer -> een goede schoolleider is….

Dit bericht is geplaatst in Contact. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.