Bouwstenen voor een lerende school en een lerende organisatie
Samen sterker in onderwijs
Stichting * heeft in haar strategisch beleid opgenomen dat zij zich wil ontwikkelen tot een lerende organisatie volgens het concept van Peter Senge (Senge, Kleiner, Roberts, Ross & Smith, 1995).
In opdracht van het College van bestuur is een nota geschreven die bouwstenen beschrijft om een lerende organisatie te worden.
Deze adviesnota verbindt het landelijk beleid vanuit het ministerie van OCW en de doelen uit het strategisch beleid van de stichting met het concept van de lerende school volgens van Peter Senge.
Op grond van het strategisch beleid, de doelen van het ministerieel beleid en de bestudeerde literatuur kies ik voor het implementeren van twee bouwstenen van een lerende school, namelijk: het organiseren van feedback (het leren van en met elkaar) en het inrichten van een leerstructuur. In de volgende hoofdstukken werk ik deze keuze verder uit.
In ieder hoofdstuk worden één of meer uitgangspunten geformuleerd die essentieel zijn in het actieplan voor de realisering van deze bouwstenen.