De Professionele leergemeenschap

Een professionele leergemeenschap is geen doel op zich. Er is geen blauwdruk of een stappenplan om te ontwikkelen naar een professionele leergemeenschap. Het is een visie op hoe je samen goed onderwijs kunt realiseren voor jullie leerlingen. Het is een weg van vallen en opstaan.

Een professionele leergemeenschap kan gedefinieerd worden als:

Een gemeenschap van onderwijsmensen die gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor het leren en ontwikkelen van leerlingen, waarin er eigenaarschap en regelruimte is, waarin leraren initiatieven nemen voor de eigen professionalisering en het collectief leren, waar leraren werken die gemotiveerd, betrokken en bevlogen zijn en blijven en hun talenten in gezamenlijkheid inzetten voor de brede ontwikkeling van de leerlingen” (Mentink, 2014).

Het gaat dus om een groep onderwijsmensen die gezamenlijk de verantwoordelijk willen nemen en dragen voor goed onderwijs. Uitgangspunt bij een professionele leergemeenschap zijn de leerlingen en hun leerbehoeften. Daar draait alles om.
Dat betekent dus ook een gemeenschappelijke visie op onderwijs en hoe jullie leerlingen in hun context het beste kunnen leren en ontwikkelen. Daarom is een professionele leergemeenschap overal anders, want leerlingen en hun leerbehoeften zijn ook niet overal hetzelfde.

Een professionele leergemeenschap is een groep onderwijsmensen die samen voortdurend, gemotiveerd en betrokken op zoek gaan naar hoe hun leerlingen het beste kunnen leren. In een professionele leergemeenschap ben je dus ook nooit uitgeleerd. Want samen onderzoeken wat jullie leerlingen nodig hebben om verder te komen in hun ontwikkeling is een uitdaging die iedere dag weer aanwezig is. Dat maakt het onderwijs zo’n prachtig beroep.


Meer achtergrond artikelen over de professionele leergemeenschap vind je hier >>

 

 

Geef een reactie